ΣΕΛΙΔΑ 100-101



Ομόηχες και παρώνυμες λέξεις
Ακούω και μιλώ

1.     Στο κείμενο 6 βρείτε τις λέξεις: Ίσως, πιο, γενιά, φανεί, μάτια, χάνει, με, ότι. · Μέσα σ' αυτό το κείμενο κα­θεμιά από τις λέξεις αυτές έχει μια συγκεκριμένη σημασία. · Αν ακούσετε τις λέξεις αυτές μόνες τους, έξω από κείμενο, τι άλλο μπορεί να σημαίνουν;

2.     Στο κείμενο 8 βρείτε λέξεις:

     που μπορεί να έχουν και κάποια άλλη σημασία εκτός από αυτήν που
έχουν στο συγκεκριμένο κείμενο
     που, αν τους αλλάξουμε την ορθογραφία, παίρνουν άλλη σημασία
     που, αν τις τονίσουμε αλλιώς, παίρνουν άλλη σημασία
3.   Με τις λέξεις που βρήκατε στην προηγούμενη δραστηριότητα φτιάξτε δικές σας φράσεις, όπου να φαίνονται οι διαφορετικές σημασίες.

Δύο λέξεις (με διαφορετική σημασία) μπορεί να έχουν την ίδια προφορά. Αυτές οι λέξεις λέγονται ομόηχες ήομώνυμες.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Συχνά οι λέξεις αυτές έχουν και διαφορετική ορθογραφία.
Π.χ. Έχουμε στην τάξη 25 παιδιά. Μας χρειάζεται ίσος αριθμός βιβλίων. Ίσως αυτά που έχουμε στην αποθήκη να μη φτάνουν. Ζήτησε τη χείρα της χήρας.
Υπάρχουν και λέξεις που μοιάζουν πολύ στην προφοράαλλά έχουν διαφορετικές σημασίες και συνή­θως διαφορετική ορθογραφία. Αυτές τις λέξεις τις λέμεπαρώνυμες. Π.χ. σφήκα - σφίγγα, φτηνός - φτενός
Μερικές παρώνυμες λέξεις διαφέρουν μόνο ως προς τον τόνο. Αυτές τις λέμε τονικά παρώνυμα. Π.χ.ξέρω, ξερό (κείμενο 8)
ΕΠΟΜΕΝΩΣ: Για να γράψω σωστά μια λέξη, πρέπει να φέρω στο νου μου τη σημασία της.


-  Ξέχασα............ έχω βάλει το βιβλίο ...............  δανείστηκα
από τη βιβλιοθήκη.
που - πού
-  .........................  είναι το ........................  ψηλό βουνό της Ελλάδας;
πιο - ποιο
-       Μια ......................  γυναίκα.
-       Μια ......................  κλωστή.
ψιλή - ψηλή
-       Είναι ο καιρός να κλαδέψω το ..............................
-       Η Ελλάδα έχει εύκρατο .............................
κλίμα - κλήμα
-  .........................  το παράθυρο.
-       0 Γιώργος ........................  προς τα θεωρητικά μαθήματα.
κλείνει - κλίνει
-       Τα...................... της πορτοκαλιάς.
-       Η ισότητα ανάμεσα στα δύο ................................
φύλλα - φύλα
-  .........................  μαλλιά.
-  .........................  φαγητά.
λιτά - λυτά


3.Κάντε το ίδιο με τα παρώνυμα που ακολουθούν. Πείτε ποια από αυτά είναι τονικά παρώνυμα
-  0 Γιάννης............................ και με....................... κάθε πρωί για το σχολείο.
. περνά - παίρνει
-       Μόλις αντίκρισα το τοπίο......................... από την ομορφιά του.
-       Τα βουνά της Ηπείρου είναι στ' αλήθεια................................
μαγεύτηκα — μαγευτικά
-       Θα γίνει..................... ψηφοφορία για να εκλεγεί ο νέος πρόεδρος.
-       Στη γραμματική μιλήσαμε για την.......................... φράση.
ονοματική - ονομαστική
-       Είναι μικρός ακόμα και δεν πάει................................
-       Δεν έκαναν κανένα ...................... γιατααποτελέσματα των εκλογών.
σχόλιο - σχολείο
- Τα........................... ήταν οι αγώνες που γίνονταν στην................................
Ολυμπία - Ολύμπια
- Ακόμη ψάχνουν να βρουν σε ποιο................................. μπορούν να κάνουν
τον ετήσιο............................... της τάξης τους.
χώρο - χορό


4. Σκεφτείτε για τις λέξεις πόλεμος και ειρήνη παράγωγες και σύνθετες λέξεις και κατατάξτε τες σε έναν πίνακα σαν τον παρακάτω:

Πόλεμος
Ειρήνη
Παράγωγα
Σύνθετα
Παράγωγα
Σύνθετα
πολεμικός
φιλοπόλεμος
ειρηνιστής
ειρηνοποιός












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου