Μόνο με internet explorer θα μπορέσετε να μεταβείτε στις ιστοσελίδες με επιτυχία. 1ο Φύλλο Εργασίας Β΄ ΟΜΑΔΑ
Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος
Η Συμμετοχή της Ελλάδας (Ελληνογερμανικός πόλεμος)
Να δημιουργήσετε ένα ιστορικό, πολυτροπικό κείμενο με πληροφορίες και υλικό που σας προσφέρεται παρακάτω, το οποίο θα συνθέσετε μόνοι σας καταγράφοντας από τις διευθύνσεις και από τα βίντεο που σας δίνονται, τα γεγονότα εκείνα που είναι αναγκαία για να παρακολουθήσουμε
α)την στροφή του Χίτλερ στα Βαλκάνια τη στιγμή που ετοιμαζόταν για το σχέδιο «Μπαρμπαρόσα» ήτοι επίθεση στη Σοβιετική Ένωση,
β)την αλλαγή των σχεδίων του λόγω της κατάστασης στη Γιουγκοσλαβία,
γ) την σφοδρή επίθεση της 6ης Απριλίου κατά της Ελλάδας,
δ)την εισβολή στην άδεια Αθήνα και τέλος την επίθεση στην Κρήτη.
Η οποιαδήποτε αναφορά σας στα σημαντικά γεγονότα θα γίνεται σύμφωνα με τις υποδείξεις αλλά και σύμφωνα με τη δική σας κρίση. Να έχετε υπόψη σας ότι συντάσσετε μία ιστορική περίληψη των γεγονότων , ένα πολυτροπικό κείμενο που έχετε σκοπό να το αναρτήσετε στο ιστολόγιο του μαθήματος.
α)την στροφή του Χίτλερ στα Βαλκάνια τη στιγμή που ετοιμαζόταν για το σχέδιο «Μπαρμπαρόσα» ήτοι επίθεση στη Σοβιετική Ένωση,
β)την αλλαγή των σχεδίων του λόγω της κατάστασης στη Γιουγκοσλαβία,
γ) την σφοδρή επίθεση της 6ης Απριλίου κατά της Ελλάδας,
δ)την εισβολή στην άδεια Αθήνα και τέλος την επίθεση στην Κρήτη.
Η οποιαδήποτε αναφορά σας στα σημαντικά γεγονότα θα γίνεται σύμφωνα με τις υποδείξεις αλλά και σύμφωνα με τη δική σας κρίση. Να έχετε υπόψη σας ότι συντάσσετε μία ιστορική περίληψη των γεγονότων , ένα πολυτροπικό κείμενο που έχετε σκοπό να το αναρτήσετε στο ιστολόγιο του μαθήματος.
Ανοίξτε ένα αρχείο Word στο οποίο θα μεταφέρετε το υλικό που θα συγκεντρώσετε από τις διευθύνσεις, ανά κεφάλαιο. Αποθηκεύστε το, αφού γράψετε την ομάδα στην οποία ανήκετε και τα ονόματά σας και να θυμάστε πάντα να αποθηκεύετε τις εργασίες που ακολουθούν.
Αν έχετε άγνωστες λέξεις, ανατρέξτε στο Λεξικό Τριανταφυλλίδη http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ Ο Χίτλερ στρέφεται στη Βαλκανική
1. Παρακολουθείστε προσεκτικά, (από το σημείο 2:00 έως 5:15), συντάξτε ένα κείμενο το οποίο θα περιέχει τις παρακάτω πληροφορίες και ότι άλλο εσείς κρίνετε απαραίτητο.
· Τι συμβαίνει στην Ευρώπη,
· τι στην Ελλάδα,
· γιατί αλλάζουν τα σχέδια του Χίτλερ, τι ήταν το σχέδιο «Μαρίτα»,
. συνέχεια
. συνέχεια
2. Συνεχίστε το βίντεο από το σημείο 5:15 έως 7.36, καταγράψτε τα γεγονότα περιληπτικά (να περιέχονται οπωσδήποτε και οι παρακάτω πληροφορίες):
· Τι πιέσεις δέχεται ο νέος Πρωθυπουργός, ποια η απάντησή του,
· πώς κατάφερε η Γερμανία να στρέψει εναντίον της Ελλάδας και τις υπόλοιπες γειτονικές χώρες,
· τι συμβαίνει το Μάρτιο του 1941.
Συμπληρώστε τις πληροφορίες που ήδη έχετε, με φωτογραφικό υλικό και σχόλια από την παρακάτω διεύθυνση:
http://library.antibaro.gr/text/History/1940/Kathimerini-7_Imeres-Germaniki_epithesi-1941.pdf (από τη σελίδα 10)
3. Παρακολουθήστε το ίδιο Βίντεο από 12:00 έως 13:18 καταγράψτε, μεταξύ άλλων οπωσδήποτε, περιληπτικά:
α) τι συμβαίνει στη Βόρειο Ήπειρο,
β) στη Γιουγκοσλαβία
γ) την απόφαση του Χίτλερ
α) τι συμβαίνει στη Βόρειο Ήπειρο,
β) στη Γιουγκοσλαβία
γ) την απόφαση του Χίτλερ
Από την παρακάτω διεύθυνση, προσθέστε ό,τι χρειάζεται για να ολοκληρωθεί το κεφάλαιο. http://www.fhw.gr/chronos/14/gr/1940_1945/war/03.html (από 1η και το ½ της 2ης παραγράφου)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ Γερμανική Εισβολή στην Ελλάδα, 6 Απριλίου 1941
Μεταβείτε στις παρακάτω διευθύνσεις και διαβάστε τα γεγονότα που θα αφηγηθείτε εσείς.
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%B5%CF%81%CE%BC%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%B5%CE%B9%CF%83%CE%B2%CE%BF%CE%BB%CE%AE_%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD_%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1 (Γερμανική εισβολή στην Ελλάδα)
Μεταβείτε στις παρακάτω διευθύνσεις και διαβάστε τα γεγονότα που θα αφηγηθείτε εσείς.
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%B5%CF%81%CE%BC%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%B5%CE%B9%CF%83%CE%B2%CE%BF%CE%BB%CE%AE_%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD_%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1 (Γερμανική εισβολή στην Ελλάδα)
http://www.ww2.gr/index.php?option=articles&id=1479 (τις 4 πρώτες παραγράφους)
1. Παρακολουθήστε το παρακάτω βίντεο και καταγράψτε τις λεπτομέρειες από την αρχή έως 1:00
Κυλήστε στη σελίδα 12 της παρακάτω διεύθυνσης και αντιγράψτε τη φωτογραφία και το σχόλιο. http://library.antibaro.gr/text/History/1940/Kathimerini-7_Imeres-Germaniki_epithesi-1941.pdf
2. Συνεχίστε το βίντεο από 1:00 έως 3:30 και προσθέστε στο κείμενό σας το παρακάτω κείμενο αυτούσιο : Ώρα 5:15 οι γερμανικές μεραρχίες εφορμούν κατά της Γιουγκοσλαβίας και της Ελλάδας. Τα γερμανικά στρατεύματα κατευθύνονται προς Σκόπια, κοιλάδα Στρυμόνα, τις κοιλάδες των ποταμών Στρούμνιτσα και Αξιού, Ξάνθη και Κομοτηνή. Ο ελληνικός λαός πληροφορείται τη νέα πρόκληση. Κυλήστε στη σελίδα 12 της παρακάτω διεύθυνσης και αντιγράψτε τις φωτογραφίες με τα σχόλια. http://library.antibaro.gr/text/History/1940/Kathimerini-7_Imeres-Germaniki_epithesi-1941.pdf συνεχίστε την αφήγηση από το βίντεο έως 3:30.
3. Συνεχίστε την αφήγηση των γεγονότων, από το ίδιο βίντεο περιληπτικά, από 3:30 μέχρι τέλος
· Στη Μεθόριο …,
· βομβαρδισμός στον Πειραιά. Προσθέστε Φωτογραφία από τη σελίδα 22 με το σχόλιο. http://library.antibaro.gr/text/History/1940/Kathimerini-7_Imeres-Germaniki_epithesi-1941.pdf
4. Συνεχίστε , από 5:05 έως 7:47 την αφήγηση από το παρακάτω βίντεο, περιληπτικά
και από 7:47 αναλυτικότερα έως 8:49
· 8 Απριλίου,… ο Αντιστράτηγος Μπακόπουλος, μετά από έγκριση του Γενικού Στρατηγείου, στέλνει κήρυκα στον διοικητή Φάιελ και προτείνει … την επομένη …
· Θεσσαλονίκη,
· από 8:49 Ανατολική Μακεδονία (περιληπτικά) έως 13:21
5. Συνεχίστε την αφήγηση παρακολουθώντας το παρακάτω βίντεο από 6:08 έως 10:28
· Η κατάσταση είναι πια τραγική οι εισβολείς έχουν αποκόψει τα ελληνικά στρατεύματα της Ηπείρου και Μακεδονίας ,
· Ιταλικές μεραρχίες της Αλβανίας ,
· στην Αθήνα μέσα σε βαριά ατμόσφαιρα συσκέπτονται υπό την προεδρεία του βασιλιά… , Κορυζής
· Οι Γερμανοί εισέρχονται στη Λάρισα,
· Βορειοδυτικά του Μετσόβου,
· ο μητροπολίτης Ιωαννίνων Σπυρίδων μαζί με τους διοικητές των τριών πρώτων σωμάτων στρατού πιέζουν τον αντιστράτηγο Πιτσίκα να συνάψει ανακωχή με τον εχθρό … έως Τσολάκογλου
Πάσχα του 1941…
· Αθήνα,
· νέα κυβέρνηση (πρωθυπουργία αναλαμβάνει ο βασιλιάς και Αντιπρόεδρος ο Αντιναύαρχος Σακελλαρίου
· στην Ήπειρο… στο Βοτονόσι ο Τσολάκογλου με το διοικητή των SS Ντίντριχ …,
Ιταλικά στρατεύματα εισρέουν …
· Το πρωί της επομένης στα Ιωάννινα υπογράφεται νέο πρωτόκολλο… όρους…
· Ο Αντιστράτηγος Παπάγος αντιδρά , ζητά αντικατάσταση του Αντιστράτηγου Τσολάκογλου αλλά …
6. Συνεχίστε στο ίδιο βίντεο από 10:28 έως το τέλος του βίντεο
· Τα βουλγαρικά στρατεύματα εισβάλουν στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη…,
· Ο Μπογκντάν Φίλωφ πρωθυπουργός της Βουλγαρίας τηλεγραφεί στον Χίτλερ «… Βαθυτάτας εὐχαριστίας διά την ἀπελευθέρωσιν τῆς Μακεδονίας καί τῆς Θράκης καί διά τάς προσπαθείας Ὑμῶν να δημιουργήσετε μίαν νέαν και καλυτέραν τάξιν στην Νοτιοανατολικήν Εὐρώπην…»
· Η γερμανική αεροπορία πλήττει ανενόχλητη …
· Στην πρωτεύουσα…, ορκίζεται πρωθυπουργός ο Εμμανουήλ Τσουδερός …
23 Απριλίου 1941 … (για να βοηθηθείτε) προσθέστε φωτογραφία και σχόλιο από την 21 σελίδα http://library.antibaro.gr/text/History/1940/Kathimerini-7_Imeres-Germaniki_epithesi-1941.pdf Ο Τσολάκογλου…
· Ο Βασιλιάς και η κυβέρνηση αναχωρούν… Ο ελληνικός λαός…
7. 27 Απριλίου 1941 …
παρακολουθείστε το παρακάτω βίντεο και καταγράψτε τα γεγονότα από 3:32 έως 6:06 αφού συμβουλευτείτε όσα ακολουθούν.
Ο ραδιοφωνικός Σταθμός Αθηνών εκπέμπει το τελευταίο μήνυμα : «Εδώ ελεύθεραι ακόμα Αθήναι …» Για να βοηθηθείτε μεταβείτε στην παρακάτω διεύθυνση στο κεφάλαιο «Η κατάληψη των Αθηνών» http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%B5%CF%81%CE%BC%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%B5%CE%B9%CF%83%CE%B2%CE%BF%CE%BB%CE%AE_%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD_%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1#.CE.97_.CE.BA.CE.B1.CF.84.CE.AC.CE.BB.CE.B7.CF.88.CE.B7_.CF.84.CF.89.CE.BD_.CE.91.CE.B8.CE.B7.CE.BD.CF.8E.CE.BD
· Περιγράψτε την κατάσταση στην Αθήνα, δικαιολογήστε την κατάσταση
(προσθέστε φωτογραφία και σχόλιο της σελίδας 23 από τη διεύθυνση http://library.antibaro.gr/text/History/1940/Kathimerini-7_Imeres-Germaniki_epithesi-1941.pdf
συνεχίστε από το βίντεο
συνεχίστε από το βίντεο
· Η σβάστικα στην Ακρόπολη
· Αυτοκτονία Πηνελόπης Δέλτα (στον κόσμο υπάρχουν πράγματα , ιδέες , αρχές, ιδανικά, πίστες που βαραίνουν περισσότερο από τη ζωή) Η πρώτη ηθική διαμαρτυρία μιας μεγάλης Ελληνίδας.
Συνεχίστε από το ίδιο βίντεο από 8:13 έως 9:31
· 3 Μαΐου 1941…
· Χίτλερ ενώπιον του Ράιχσταντ ( του Γερμανικού Κοινοβουλίου) θα ομολογήσει «Η κοινωνική δικαιοσύνη με υποχρεώνει να διαπιστώσω ότι ο Έλλην στρατιώτης επολέμησεν με ύψιστον ηρωισμόν και αυτοθυσία. Συνθηκολόγησε μόνον όταν η εξακολούθησις της αντιστάσεως δεν ήτο πλέον δυνατή και δεν είχε κανένα λόγο».
Προσθέστε επίσης από την παρακάτω διεύθυνση και από το κεφάλαιο «Η ΜΕΓΑΛΟΣΥΝΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ» http://www.elzoni.gr/html/ent/997/ent.14997.asp http://www.geetha.mil.gr/media/1oxyra/keimeno.pdf
Προσθέστε τον παρακάτω κατάλογο, αν κρίνετε απαραίτητο
Στο σημείο αυτό οι υποομάδες της ομάδας Β΄θα πρέπει να συνδέσουν το υλικό τους σε ένα κείμενο και στη συνέχεια:
8. Μεταβείτε στη διεύθυνση http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%BF%CF%8A%CF%84%CE%B1%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82_%CF%80%CF%8C%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CE%BF%CF%82_%CF%84%CE%BF%CF%85_1940 κυλήστε στο κεφάλαιο «Γερμανική επίθεση», διαβάστε το κείμενο, κάντε σύγκριση με το δικό σας και έλεγχο.
8. Μεταβείτε στη διεύθυνση http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%BF%CF%8A%CF%84%CE%B1%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82_%CF%80%CF%8C%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CE%BF%CF%82_%CF%84%CE%BF%CF%85_1940 κυλήστε στο κεφάλαιο «Γερμανική επίθεση», διαβάστε το κείμενο, κάντε σύγκριση με το δικό σας και έλεγχο.
Συντακτικό
· Μεταβείτε στην παρακάτω Διεύθυνση http://www.pi-schools.gr/books/gymnasio/grammatiki_a_b_c/s_1_200.pdf , διαβάστε προσεκτικά τη θεωρία της σελίδας 149 για τις Τελικές επιρρηματικές προτάσεις καθώς και το 2ο μέρος της σελίδας 153.
· Μεταβείτε και στη διεύθυνση http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/eisodos.htm επιλέξτε από την κίτρινη μπάρα επάνω (οριζόντια) τον τίτλο "ΝΕΑ" / Από το κεφάλαιο "Θεωρία για τη γραμματική και το συντακτικό της νέας ελληνικής" επιλέξτε "Δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις" και στη συνέχεια "τελικές προτάσεις"
· Διαβάστε το κείμενο της σελίδας 48 (από το Τετράδιο Εργασιών του Σχολικού Βιβλίου Νεοελληνικής Γλώσσας) υπογραμμίστε όλες τις προτάσεις που εισάγονται με «να» και «για να» και κατατάξτε τις στον παρακάτω πίνακα .
· Διαβάστε το κείμενο της σελίδας 48 (από το Τετράδιο Εργασιών του Σχολικού Βιβλίου Νεοελληνικής Γλώσσας) υπογραμμίστε όλες τις προτάσεις που εισάγονται με «να» και «για να» και κατατάξτε τις στον παρακάτω πίνακα .
Δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις
(απαντούν στην ερώτηση ποιος ,ποιον, τι;)
|
Δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις
(απαντούν στην ερώτηση για ποιο σκοπό)
|
2ο Φύλλο Εργασίας Β΄ ΟΜΑΔΑ
Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος
Η Συμμετοχή της Ελλάδας
Α. Η μάχη της Κρήτης
Παρακολουθείστε το βίντεο
Μεταβείτε στην παρακάτω διεύθυνση http://www.ww2.gr/index.php?option=articles&id=1325 , αντιγράψτε την πρώτη παράγραφο , παραλείψτε τη δεύτερη και από το υπόλοιπο κείμενο να κάνετε μία συνοπτική περίληψη ,αφού παρακολουθήσετε το παρακάτω βίντεο http://www.youtube.com/watch?v=9o8e1XCCjFg Η περίληψή σας πρέπει να περιέχει τα εξής: α) γιατί η επίθεση έπρεπε να γίνει από τον αέρα,
Β) ποια περιοχή έπεσε πρώτη,
Γ)να τονίσετε τη συμμετοχή των κατοίκων
Δ) πότε ολοκληρώθηκε η παράδοση
Ε) ποιες οι απώλειες των Γερμανών
Μεταβείτε στη διεύθυνση http://www.sa-snd.gr/h05a-theysaid.htm και επιλέξτε και προσθέστε στο κείμενό σας αποσπάσματα κειμένων και δηλώσεων ξένων, για την Ελλάδα του 1940-44
Προσθέστε ότι θεωρείτε απαραίτητο από την παρακάτω διεύθυνση http://www.fhw.gr/chronos/14/gr/1940_1945/war/pigi12.html
Συντακτικό
· Μεταβείτε στην παρακάτω Διεύθυνση http://www.pi-schools.gr/books/gymnasio/grammatiki_a_b_c/s_1_200.pdf , διαβάστε προσεκτικά τη θεωρία της σελίδας 148 για τις Αιτιολογικές επιρρηματικές προτάσεις και στην 149 για τις Αποτελεσματικές προτάσεις.
· Μεταβείτε και στη διεύθυνση http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/eisodos.htm επιλέξτε από την κίτρινη μπάρα επάνω (οριζόντια) τον τίτλο "ΝΕΑ" / Από το κεφάλαιο "Θεωρία για τη γραμματική και το συντακτικό της νέας ελληνικής" επιλέξτε "Δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις" και στη συνέχεια «οι αιτιολογικές προτάσεις» και «οι αποτελεσματικές προτάσεις».
· Διαβάστε προσεκτικά το κείμενο της σελίδας 88 του σχολικού βιβλίου , υπογραμμίστε τις τελικές, και αιτιολογικές με κόκκινο και πράσινο χρώμα αντίστοιχα. Να εντοπίσετε επίσης τις ονοματικές βουλητικές και πλάγιες ερωτηματικές με πορτοκαλί και μπλε χρώμα αντίστοιχα. (ϊσως καλύτερα να κάνω πίνακες)
· Διαβάστε προσεκτικά το κείμενο της σελίδας 88 του σχολικού βιβλίου , υπογραμμίστε τις τελικές, και αιτιολογικές με κόκκινο και πράσινο χρώμα αντίστοιχα. Να εντοπίσετε επίσης τις ονοματικές βουλητικές και πλάγιες ερωτηματικές με πορτοκαλί και μπλε χρώμα αντίστοιχα. (ϊσως καλύτερα να κάνω πίνακες)
· Επισκεφτείτε τη σελίδα 100-101 του σχολικού βιβλίου, μελετήστε τις ομόηχες και παρώνυμες λέξεις και συμπληρώστε τα κενά του πίνακα της σελίδας 101. Να εντοπίσετε όσες περισσότερες μπορείτε στο κείμενο.
Στο Λεξικό Τριανταφυλλίδη http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html μπορείτε να βρείτε παράγωγες και σύνθετες λέξεις πληκτρολογώντας *πολεμ* και *ειρην* αντίστοιχα.
3ο Φύλλο Εργασίας Β΄ ΟΜΑΔΑ
ολομέλεια, ασκήσεις στις δευτερεύουσες (ονοματικές και επιρρηματικές που έχουν διδαχθεί από την αρχή της χρονιάς), καθώς και συζήτηση με θέμα το ποίημα «Ειρήνη» του Ρίτσου, που θα μοιραστεί φωτοτυπημένο στους μαθητές.
Α΄ ΜΕΡΟΣ
Ολομέλεια, Κριτική, Αυτό/Αξιολόγηση, Συζήτηση
Β΄ ΜΕΡΟΣ
Επισκεφτείτε την παρακάτω σελίδα http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/eisodos.htm επιλέξτε Νέα /Θεωρία για τη γραμματική και το συντακτικό της νέας ελληνικής/ Δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις / Ασκήσεις και επιλέξτε τις δύο πρώτες ασκήσεις που αφορούν στη θεωρία της ενότητας και ασκηθείτε.
Γ΄ΜΕΡΟΣ
Από τη σειρά Αγρύπνια (1941-1953)
Γιάννης Ρίτσος, Ειρήνη
Στον Κώστα Βάρναλη
Τ' όνειρο του παιδιού είναι η ειρήνη.
Τ' όνειρο της μάνας είναι η ειρήνη.
Τα λόγια τής αγάπης κάτω απ' τα δέντρα,
είναι η ειρήνη.
Ο πατέρας που γυρνάει τ' απόβραδο μ' ένα φαρδύ χαμόγελο στα μάτια
μ' ένα ζεμπίλι στα χέρια του γεμάτο φρούτα
κ' οι σταγόνες του ιδρώτα στο μέτωπό του
είναι όπως οι σταγόνες του σταμνιού που παγώνει το νερό στο παράθυρο
είναι η ειρήνη.
Όταν οι ουλές απ' τις λαβωματιές κλείνουν στο πρόσωπο του κόσμου
και μες στους λάκκους πούσκαψαν οι οβίδες φυτεύουμε δέντρα
και στις καρδιές πούκαψε η πυρκαϊά δένει τα πρώτα της μπουμπούκια η ελπίδα
κι οι νεκροί μπορούν να γείρουν στο πλευρό τους και να κοιμηθούν δίχως παράπονο
ξέροντας πως δεν πήγε το αίμα τους του κάκου,
είναι η ειρήνη.
Ειρήνη είναι η μυρωδιά τού φαγητού το βράδυ,
τότε που το σταμάτημα του αυτοκινήτου στο δρόμο δεν είναι φόβος,
τότε που το χτύπημα στην πόρτα σημαίνει φίλος,
και το άνοιγμα του παράθυρου κάθε ώρα σημαίνει ουρανός
γιορτάζοντας τα μάτια μας με τις μακρινές καμπάνες των χρωμάτων του,
είναι η ειρήνη.
Ειρήνη είναι ένα ποτήρι ζεστό γάλα κ' ένα βιβλίο μπροστά στο παιδί που ξυπνάει.
Τότε που τα στάχυα γέρνουν τόνα στ' άλλο λέγοντας: το φως το φως, το φως.
και ξεχειλάει η στεφάνη του ορίζοντας φως
είναι η ειρήνη.
Τότε που οι φυλακές επισκευάζονται να γίνουν βιβλιοθήκες,
τότε που ένα τραγούδι ανεβαίνει από κατώφλι σε κατώφλι τη νύχτα
τότε που τ' ανοιξιάτικο φεγγάρι βγαίνει απ' το σύγνεφο
όπως βγαίνει απ' το κουρείο της συνοικίας φρεσκοξυρισμένος ο εργάτης το Σαββατόβραδο
είναι η ειρήνη.
Τότε που η μέρα που πέρασε
δεν είναι μια μέρα που χάθηκε
μα είναι η ρίζα που ανεβάζει τα φύλλα τής χαράς μέσα στο βράδι
κ' είναι μια κερδισμένη μέρα κ' ένας δίκαιος ύπνος
τότε που νοιώθεις πάλι ο ήλιος να δένει βιαστικά τα κορδόνια του
να κυνηγήσει τη λύπη απ' τις γωνιές τού χρόνου
είναι η ειρήνη.
Ειρήνη είναι οι θημωνιές των αχτίνων στους κάμπους τού καλοκαιριού
είναι τ' αλφαβητάρι της καλοσύνης στα γόνατα της αυγής.
Όταν λες: αδελφέ μου - όταν λέμε: αύριο θα χτίσουμε
όταν χτίζουμε και τραγουδάμε
είναι η ειρήνη.
Τότε που ο θάνατος πιάνει λίγο τόπο στη καρδιά
κ' οι καμινάδες δείχνουν με σίγουρα δάχτυλα την ευτυχία,
τότε που το μεγάλο γαρύφαλλο του δειλινού
το ίδιο μπορεί να μυρίσει ο ποιητής κι ο προλετάριος
είναι η ειρήνη.
Η ειρήνη είναι τα σφιγμένα χέρια των ανθρώπων
είναι το ζεστό ψωμί στο τραπέζι του κόσμου
είναι το χαμόγελο της μάνας.
Μονάχα αυτό.
Τίποτ' άλλο δεν είναι η ειρήνη.
Και τ' αλέτρια που χαράζουν βαθιές αυλακιές σ' όλη τη γης
ένα όνομα μονάχα γράφουν:
Ειρήνη. Τίποτ' άλλο. Ειρήνη.
Πάνω στις ράγες των στίχων μου
το τραίνο που προχωρεί στο μέλλον
φορτωμένο στάρι και τριαντάφυλλα
είναι η ειρήνη.
Αδέλφια μου,
μες στην ειρήνη διάπλατα ανασαίνει
όλος ο κόσμος με όλα τα όνειρα του.
Δώστε τα χέρια, αδέλφια μου,
αυτό 'ναι η ειρήνη.
Από τη συγκεντρωτική έκδοση Ποιήματα [Β' Τόμος] (1978)
ΣΥΖΗΤΗΣΗΓιάννης Ρίτσος, Ειρήνη
Στον Κώστα Βάρναλη
Τ' όνειρο του παιδιού είναι η ειρήνη.
Τ' όνειρο της μάνας είναι η ειρήνη.
Τα λόγια τής αγάπης κάτω απ' τα δέντρα,
είναι η ειρήνη.
Ο πατέρας που γυρνάει τ' απόβραδο μ' ένα φαρδύ χαμόγελο στα μάτια
μ' ένα ζεμπίλι στα χέρια του γεμάτο φρούτα
κ' οι σταγόνες του ιδρώτα στο μέτωπό του
είναι όπως οι σταγόνες του σταμνιού που παγώνει το νερό στο παράθυρο
είναι η ειρήνη.
Όταν οι ουλές απ' τις λαβωματιές κλείνουν στο πρόσωπο του κόσμου
και μες στους λάκκους πούσκαψαν οι οβίδες φυτεύουμε δέντρα
και στις καρδιές πούκαψε η πυρκαϊά δένει τα πρώτα της μπουμπούκια η ελπίδα
κι οι νεκροί μπορούν να γείρουν στο πλευρό τους και να κοιμηθούν δίχως παράπονο
ξέροντας πως δεν πήγε το αίμα τους του κάκου,
είναι η ειρήνη.
Ειρήνη είναι η μυρωδιά τού φαγητού το βράδυ,
τότε που το σταμάτημα του αυτοκινήτου στο δρόμο δεν είναι φόβος,
τότε που το χτύπημα στην πόρτα σημαίνει φίλος,
και το άνοιγμα του παράθυρου κάθε ώρα σημαίνει ουρανός
γιορτάζοντας τα μάτια μας με τις μακρινές καμπάνες των χρωμάτων του,
είναι η ειρήνη.
Ειρήνη είναι ένα ποτήρι ζεστό γάλα κ' ένα βιβλίο μπροστά στο παιδί που ξυπνάει.
Τότε που τα στάχυα γέρνουν τόνα στ' άλλο λέγοντας: το φως το φως, το φως.
και ξεχειλάει η στεφάνη του ορίζοντας φως
είναι η ειρήνη.
Τότε που οι φυλακές επισκευάζονται να γίνουν βιβλιοθήκες,
τότε που ένα τραγούδι ανεβαίνει από κατώφλι σε κατώφλι τη νύχτα
τότε που τ' ανοιξιάτικο φεγγάρι βγαίνει απ' το σύγνεφο
όπως βγαίνει απ' το κουρείο της συνοικίας φρεσκοξυρισμένος ο εργάτης το Σαββατόβραδο
είναι η ειρήνη.
Τότε που η μέρα που πέρασε
δεν είναι μια μέρα που χάθηκε
μα είναι η ρίζα που ανεβάζει τα φύλλα τής χαράς μέσα στο βράδι
κ' είναι μια κερδισμένη μέρα κ' ένας δίκαιος ύπνος
τότε που νοιώθεις πάλι ο ήλιος να δένει βιαστικά τα κορδόνια του
να κυνηγήσει τη λύπη απ' τις γωνιές τού χρόνου
είναι η ειρήνη.
Ειρήνη είναι οι θημωνιές των αχτίνων στους κάμπους τού καλοκαιριού
είναι τ' αλφαβητάρι της καλοσύνης στα γόνατα της αυγής.
Όταν λες: αδελφέ μου - όταν λέμε: αύριο θα χτίσουμε
όταν χτίζουμε και τραγουδάμε
είναι η ειρήνη.
Τότε που ο θάνατος πιάνει λίγο τόπο στη καρδιά
κ' οι καμινάδες δείχνουν με σίγουρα δάχτυλα την ευτυχία,
τότε που το μεγάλο γαρύφαλλο του δειλινού
το ίδιο μπορεί να μυρίσει ο ποιητής κι ο προλετάριος
είναι η ειρήνη.
Η ειρήνη είναι τα σφιγμένα χέρια των ανθρώπων
είναι το ζεστό ψωμί στο τραπέζι του κόσμου
είναι το χαμόγελο της μάνας.
Μονάχα αυτό.
Τίποτ' άλλο δεν είναι η ειρήνη.
Και τ' αλέτρια που χαράζουν βαθιές αυλακιές σ' όλη τη γης
ένα όνομα μονάχα γράφουν:
Ειρήνη. Τίποτ' άλλο. Ειρήνη.
Πάνω στις ράγες των στίχων μου
το τραίνο που προχωρεί στο μέλλον
φορτωμένο στάρι και τριαντάφυλλα
είναι η ειρήνη.
Αδέλφια μου,
μες στην ειρήνη διάπλατα ανασαίνει
όλος ο κόσμος με όλα τα όνειρα του.
Δώστε τα χέρια, αδέλφια μου,
αυτό 'ναι η ειρήνη.
Από τη συγκεντρωτική έκδοση Ποιήματα [Β' Τόμος] (1978)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου