ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΣΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Βιογραφικό και ανάγνωση http://www.hellenica.de/Griechenland/ModerneLiteratur/GR/KonstantinosKavafis.html
Ακούστε δύο διαφορετικές αναγνώσεις του ποιήματος προσεκτικά και εντοπίστε τις διαφορές τους.
Ακούστε δύο διαφορετικές αναγνώσεις του ποιήματος προσεκτικά και εντοπίστε τις διαφορές τους.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1. Διαβάστε προσεκτικά το εισαγωγικό σημείωμα του σχολικού βιβλίου και χωρίστε το ποίημα σε δύο ενότητες. Δώστε πλαγιότιτλους.
2. Πόσα και ποια χρονικά επίπεδα διακρίνονται στο ποίημα; (Απαντήστε στην ερώτηση αφού λάβετε υπόψη σας :
α) τον τίτλο, (το παρόν της αφήγησης) μεταβείτε στη διεύθυνση και στο κεφάλαιο Ελληνιστικός κόσμος, http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%81%CF%87%CE%B1%CE%AF%CE%B1_%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1
α) τον τίτλο, (το παρόν της αφήγησης) μεταβείτε στη διεύθυνση και στο κεφάλαιο Ελληνιστικός κόσμος, http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%81%CF%87%CE%B1%CE%AF%CE%B1_%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1
β) την εποχή στην οποία αναφέρεται ο ομιλητής στο μονόλογό του, μεταβείτε στην παραπάνω διεύθυνση στο κεφάλαιο Η άνοδος του μακεδονικού βασιλείου.
γ) την εποχή που δημοσιεύτηκε το ποίημα (βλέπε εισαγωγή), (την εποχή αυτή έχει συρρικνωθεί ο Ελληνισμός της Ανατολής με τη Μικρασιατική καταστροφή του 1922)
Α΄ Ενότητα
Μελετήστε προσεκτικά την πρώτη ενότητα και απαντήστε.
Μελετήστε προσεκτικά την πρώτη ενότητα και απαντήστε.
3. Παρακολουθήστε την πορεία σκέψεων του ομιλητή καθώς διαβάζει την επιγραφή.
α) ποια η πιθανή αντίδραση των Σπαρτιατών, β) για ποιους λόγους;
α) ποια η πιθανή αντίδραση των Σπαρτιατών, β) για ποιους λόγους;
4. Στίχος 11 «Είναι κι αυτή μια στάσις. Νιώθεται.» Ο ομιλητής φαίνεται να δείχνει κατανόηση και συγκαταβατικότητα για την αντίδραση των Σπαρτιατών.
Ασχοληθείτε με τις υποδείξεις Α) και Β) που ακολουθούν και απαντήστε στην άσκηση που ακολουθεί.
Ασχοληθείτε με τις υποδείξεις Α) και Β) που ακολουθούν και απαντήστε στην άσκηση που ακολουθεί.
Α) Μεταβείτε στις παρακάτω διευθύνσεις: http://genesis.ee.auth.gr/dimakis/neaest/1761/13.html http://www.patris.gr/articles/127700?PHPSESSID=
http://www.e-yliko.gr/htmls/glossa/diktibibl/fikavkrit1.aspx κυλήστε στο κείμενο 9 του Νάσου Βαγενά, διαβάστε την τελευταία παράγραφο.
Β) Εντοπίστε και καταγράψτε τα επιρρήματα στους στίχους 2-10 (διαβάστε, χωρίς τα επιρρήματα, τι παρατηρείτε;)
Καταγράψτε τις εκτιμήσεις σας σχετικά με το αν εντοπίζετε τη λεπτή ειρωνεία και αν ασκείται τελικά κριτική με αυτόν τον τρόπο από τον ομιλητή προς την αδιαφορία των Σπαρτιατών.
Β΄ Ενότητα
Μελετήστε προσεκτικά τη δεύτερη ενότητα και απαντήστε.
5. Μελετήστε τους στίχους 12-16 και δώστε έναν υπότιτλο, (αφού λάβετε υπόψη σας το στίχο 17)
6. Μελετήστε τους στίχους 17-22 και
6. Μελετήστε τους στίχους 17-22 και
Α) Καταγράψτε το χείμαρρο των μεγαλόστομων επιθέτων με τα οποία εξυμνεί θριαμβικά την εκστρατεία Μεταβείτε στη διεύθυνση http://www.hellenica.de/Griechenland/ModerneLiteratur/GR/KonstantinosKavafis.html , κυλήστε στο κεφάλαιο «η μορφή» και διαβάστε για τα «επίθετα» και την «πάγια λιτότητα» στα ποιήματα του Καβάφη. Σε ποιο συμπέρασμα καταλήγετε σχετικά με το λειτουργικό τους ρόλο;
Β) Ποιο άλλο σχήμα λόγου εντοπίζετε σχετικό με τη σύνδεση των επιθέτων; Πώς αλληλοσυμπληρώνεται ο λειτουργικός ρόλος των δύο παραπάνω σχημάτων λόγου;
Γ) Μεταβείτε στην διεύθυνση http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/index.html στο λεξικό Τριανταφυλλίδη , πληκτρολογήστε τη λέξη πρωθύστερο. Διαβάστε τους στίχους 14-16 και εντοπίστε το συγκεκριμένο σχήμα λόγου στη λέξη «εσαρώθη» . Εξηγήστε το λειτουργικό του ρόλο.
Ελέγξτε την ορθότητα της απάντησή σας στην διεύθυνση http://www.kavafis.gr/kavafology/articles/content.asp?id=19 /Επεξεργασία/Εύρεση σε αυτήν τη σελίδα/πληκτρολογήστε Στα 200 π.Χ και διαβάστε το σημείο του κειμένου που σας ενδιαφέρει.
Δ) Ποιο ήταν το αποτέλεσμα της ένδοξης αυτής εκστρατείας; (βλέπε στ.21-22). Ποια αντίθεση μπορεί να κρύβεται πίσω από τα συγκεκριμένα επίθετα;
7. Μελετήστε τους στίχους 23-30.
Α) Ο ομιλητής απαριθμεί τα Ελληνιστικά βασίλεια της Ανατολής, «με τες εκτεταμένες επικράτειες» (καταγράψτε τα) , την απεραντοσύνη του χώρου στον οποίο εκτείνεται η ελληνική επιρροή, η δράση και κυρίως η γλώσσα (καταγράψτε τις περιοχές).
Β) Εντοπίστε το «ασύνδετο» και «πολυσύνδετο» σχήμα, ποιος ο Λ.Ρ..
Γ) Για τον ομιλητή (και όχι μόνο) το ποιο σημαντικό στοιχείο που επέδρασε πολιτισμικά στους άλλους λαούς είναι η ελληνική γλώσσα. Μεταβείτε στην παρακάτω διεύθυνση , πατήστε, επίσης, τον υπερσύνδεσμο lingua franca http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%9A%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CE%AE.
Πώς, με ποιους τρόπους τονίζεται στο κείμενο η σημασία της γλώσσας (στ. 29-30);
8. Μελετήστε ξανά τη 2η ενότητα.
«Έτσι, πλην Λακεδαιμονίων» Πώς φαντάζεστε ότι συνδέεται αυτή η φράση με όσα ακολουθούν αλλά ιδιαίτερα με τον τελευταίο στίχο του ποιήματος;
9. Συγκρίνετε τον τελευταίο στίχο του ποιήματος με τον στίχο 11 και τα σχόλιά σας γι αυτόν. Εξακολουθεί ο ομιλητής να χρησιμοποιεί «λεπτή» ειρωνεία ή πρόκειται για σαρκασμό και περιφρόνηση, που εκφράζεται μάλιστα έντονα με θαυμαστικό;
· Λάβετε υπόψη σας ότι ο τελευταίος στίχος έχει πάρει παροιμιακή σημασία και χρησιμοποιείται για κάποιον που έχει χάσει την αξία ή την αίγλη του και δεν αξίζει τον κόπο να γίνεται λόγος γι’ αυτόν.
10. Διαβάστε στο εισαγωγικό σημείωμα ότι αφορά στον ομιλητή. Τεκμηριώστε τα ήδη υπάρχοντα στοιχεία με τα στοιχεία που θα προκύψουν απαντώντας στις παρακάτω ερωτήσεις, προσθέστε ότι χρειάζεται , ώστε να περιγράψετε τον αφηγητή πληρέστερα.
1. Από ποιο στίχο και έπειτα το ύφος του ομιλητή γίνεται ρητορικό, θριαμβικό, στομφώδες; Γιατί;
2. Ποιο ρηματικό πρόσωπο χρησιμοποιεί στους στίχους 21-30; Γιατί;
3. Πώς αισθάνεται;
Γλωσσικές, υφολογικές, στιχουργικές παρατηρήσεις.
· Γλώσσα-στίχος: Μεταβείτε στην παρακάτω διεύθυνση, διαβάστε το 2 κείμενο του Λ. Πολίτη http://www.e-alexandria.gr/parath.asp?ID=45 Ποιες γλωσσικές και στιχουργικές παρατηρήσεις έχετε να κάνετε στο συγκεκριμένο ποίημα;
· Ύφος : Αρχικά απλό και πεζολογικό ( στίχοι 1 έως …) στη συνέχεια … με στόχο τη δημιουργία κλίματος έπαρσης για τα επιτεύγματα του Ελληνισμού των Ελληνιστικών χρόνων
· Μεταβείτε τη διεύθυνση http://www.kavafis.gr/kavafology/articles/content.asp?id=17 /επεξεργασία/ Εύρεση σε αυτήν τη σελίδα/πληκτρολογήστε Στα 200 π.Χ και διαβάστε το σημείο του άρθρου (του Edmund Keeley) που σας ενδιαφέρει. Συγκρίνετε την προσέγγιση του Keeley με αυτήν που επιχειρήσατε εσείς. Τροποποιήστε ή προσθέστε κάτι αν το κρίνετε απαραίτητο.
· Αφού λάβετε υπόψη σας τη διαίρεση των ποιημάτων του Καβάφη, όπως παρουσιάζεται στις ιστοσελίδες http://el.wikipedia.org/wiki/Κωνσταντίνος_Καβάφης ,e - Alexandria να κατατάξετε το ποίημα σε μία από τις κατηγορίες αιτιολογώντας την άποψή σας.
· Γράψτε την περίληψη του κειμένου.
· Γράψτε το θέμα και το περιεχόμενο του κειμένου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου