ΟΜΑΔΑ Α



Μόνο με internet explorer θα μπορέσετε να μεταβείτε στις ιστοσελίδες με επιτυχία. 



1ο   Φύλλο Εργασίας  Α΄  ΟΜΑΔΑ

Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος
Η Συμμετοχή της Ελλάδας (Ελληνοϊταλικός πόλεμος)
Ανοίξτε  ένα αρχείο Word στο οποίο θα μεταφέρετε το υλικό που θα συγκεντρώσετε από τις παρακάτω διευθύνσεις, ανά κεφάλαιο. Αποθηκεύστε το με το όνομα της ομάδας σας και τα ονόματά σας. Να θυμάστε πάντα να αποθηκεύετε τις εργασίες που ακολουθούν. 

Αν έχετε άγνωστες λέξεις, ανατρέξτε στο Λεξικό Τριανταφυλλίδη http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html


ΚΕΦΑΛΑΙΟ  Α΄  Η επιθετικότητα  της Ιταλίας και οι προκλήσεις της προς την Ελλάδα  από το 1939 έως 28 Οκτωβρίου 1940
·     Μεταβείτε στις παρακάτω διευθύνσεις
2η.   http://www.army.gr/files/File/pdf/ItalikhProklhtikothta.pdf  Κυλήστε στη σελίδα 3  


Α)   Ποια ενέργεια της Ιταλίας το 1939 αποκαλύπτει τις προθέσεις της και ποιες ήταν αυτές (1η διεύθυνση),
Β)   ποιες ήταν οι προειδοποιητικές ενέργειες (προκλήσεις) της Ιταλίας προς την Ελλάδα κατά το 1940 (2η διεύθυνση),
Γ)   ποια από αυτές θεωρείται αποκορύφωση –ιερόσυλη πράξη- , περιγράψτε την (πατήστε τον υπερσύνδεσμο της  1ης διεύθυνσης),
Δ)   πώς αντιδρά σε όλες αυτές τις προσκλήσεις η ελληνική κυβέρνηση του Ιωάννη Μεταξά, για ποιο λόγο;
·     Παρακολουθήστε το βίντεο και καταγράψτε (περιληπτικά)  τις τελευταίες ημέρες πριν την εισβολή http://www.youtube.com/watch?v=EVIMhzmeJog&feature=related  από 2:40 έως 4:07
Ξεκινώντας: Δώδεκα ημέρες πριν την ιταλική εισβολή, ο Μουσολίνι συγκαλεί  σύσκεψη στη Ρώμη, με σκοπό να παρθούν οι τελικές αποφάσεις για την επίθεση στην Ελλάδα. Στη σύσκεψη συμμετέχει και ο Γενικός Διευθυντής των Δυνάμεων στην Αλβανία, Πράσκα ο οποίος διαβεβαιώνει …. συνεχίστε προσθέτοντας
Α) το σχόλιο του Πράσκα,
Β) την αναλογία χερσαίων δυνάμεων και αεροπλάνων,
Γ) την προετοιμασία της Ελλάδας,
Δ) το όνομα του αρχηγού του στρατού και τις ενέργειές του,
και κάποιες πληροφορίες για τον Χαράλαμπο Κατσιμήτρο και τις ενέργειές του. (περιληπτικά)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ   Β΄   Η κήρυξη του πολέμου
1.         Μεταβείτε στην παρακάτω διεύθυνση και παρακολουθήσετε το βίντεο από 4:67 έως 8:00 λεπτά. http://www.youtube.com/watch?v=O_UBe66qLQI&feature=related
Αναδιηγηθείτε  περιληπτικά (στο κείμενο Word, κάτω από τον νέο τίτλο «Η κήρυξη του πολέμου») όσα παρακολουθήσατε, όπου θα περιλαμβάνονται τα εξής:
Α) Τι συνέβη τα ξημερώματα της Δευτέρας 28ης Οκτωβρίου,
Β) το έκτακτο ανακοινωθέν που μετέδωσε η  Ελληνική Ραδιοφωνία καθώς και το πρώτο ανακοινωθέν του Ελληνικού Γενικού Στρατηγείου,
Γ) το κλίμα που επικρατούσε στους δρόμους τις Αθήνας, όπως αυτό περιγράφεται από ανθρώπους που το βίωσαν,
Δ) πώς αντέδρασαν  οι κάτοικοι, οι, νέοι, οι έφηβοι της εποχής.
Για να βοηθηθείτε, μεταβείτε στην σελίδα:  http://www.aktorama.gr/index.php?topic=186.0   κυλήστε την στο κεφάλαιο «H 28η Οκτωβρίου του 1940», επιλέξτε εικόνες και προσθέστε τις στο κείμενό σας.
Αφού συλλέξετε το υλικό σας, συνθέστε ένα ιστορικό κείμενο που θα αναρτηθεί στο ιστολόγιο του μαθήματος.

Συντακτικό
·         Μεταβείτε στην παρακάτω Διεύθυνση http://www.pi-schools.gr/books/gymnasio/grammatiki_a_b_c/s_1_200.pdf  , διαβάστε προσεκτικά τη θεωρία  της σελίδας 149 για τις Τελικές επιρρηματικές προτάσεις καθώς και το 2ο μέρος της σελίδας 153.
·         Μεταβείτε και στη διεύθυνση http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/eisodos.htm   επιλέξτε από την κίτρινη μπάρα επάνω  (οριζόντια) τον τίτλο "ΝΕΑ"  / Από το κεφάλαιο "Θεωρία για τη γραμματική και το συντακτικό της νέας ελληνικής" επιλέξτε "Δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις"  και στη συνέχεια "τελικές προτάσεις"
·         Διαβάστε το παρακάτω κείμενο, υπογραμμίστε όλες τις προτάσεις που εισάγονται με «να» και «για να» και κατατάξτε τις στον παρακάτω πίνακα .

Αναχώρηση για το μέτωπο
Η δική μου πυροβολαρχία, η 3η, ξεκίνησε απ' το Χολαργό το σούρουπο και τ' άλλο πρωί, μετά ολονύχτια, βασανιστική ορθοστασία στο στρατιωτικό σταθμό του Ρουφ, επιβιβαστήκαμε στο Λαρισαϊκό.
..........................................................................
Στις 6 ξεκίνησε η αμαξοστοιχία με μια ανατριχιαστική βουή, κι όλος αυτός ο κόσμος ξέσπασε σε λυγμούς, κλάματα κι αναφυλλητά, ανάμιχτα με ξεφωνητά ενθουσιασμού. ………………………….
Το τι γινόταν σε κάθε σταθμό, είναι αδύνατο να περιγραφεί. Απ' το Μενίδι και το Τατόι άρχισε το πανηγύρι. Οι χωριάτες περίμεναν το τραίνο για να κατευοδώσουν τους δικούς τους και να ευχηθούνε στο στρατό.-"Στο καλό, παλληκάρια!..."
-"Θάρρος και θα τους κυνηγήσουμε τους μακαρονάδες!..."
[...] Κι ανάμεσα στις ευχές και τις ικεσίες, οι φωνές εκείνων που ζητούσαν δικούς τους κυριαρχούσαν:
-"Νίκος Βλάχος... Βλάχος 3η πυροβολαρχία..."
-"Σπύρος Ντούνης... Ντούνης Σπαταναίος, ορειβατικό..."
[...] Στο Κακοσάλεσι ο ενθουσιασμός ήτανε κάτι το εξαιρετικό. Πού βρέθηκαν τόσες χιλιάδες χωρικοί στο μικρό αυτό χωριό; Και πόσα αρνάκια θάσφαξαν για να φτιάξουν τα τόσα μυρωδάτα σουβλάκια που μας μοίραζαν; Ο κάθε χωρικός, χωριστά απ' τα σουβλάκια που πρόσφερνε, είχε κρεμασμένη μπροστά του μια "τσότρα" με κρασί και στο χέρι του κρατούσε δυο "κούπες" χωματένιες... "κατοστάρικες". Με την μια κούπα κερνούσε τους φαντάρους και με την άλλη "τσούγκραγε" και έπινε αυτός!... Κι όσες φορές κερνούσε, άλλες τόσες έπινε αυτός! Είχαν γίνει όλοι!...
-"Πιέστε παιδιά!... Όλα για σας! Όλα για την πατρίδα μας! Nα μας περιμένετε. Σε λίγο θα ρθούμε κι εμείς να πολεμήσουμε!..."
[...] Στη Θήβα, τα κορίτσια έραναν την αμαξοστοιχία μας με λουλούδια, φιλούσαν τους στρατιώτες απ' τα παράθυρα και τους έδιναν τις διευθύνσεις τους, για να τους στέλνουν νέα από το μέτωπο, συγχρόνως δε τους μοίραζαν καλαμποκίσιο ψωμί, κρασί, κι άλλα είδη απ' την παραγωγή τους για να μας ευχαριστήσουν.
[...] Η Λειβαδιά μάς δέχτηκε με νταούλια και πίπιζες, που έπαιζαν σ' εκνευριστικό ήχο διάφορα παλιά πατριωτικά θούρια. Ο σταθμός ήταν σημαιοστόλιστος κι οι χωρικοί μας μοίραζαν ψωμί, τυρί κι άλλα φαγώσιμα.
"Στο καλό αγόρια!..." "Στο καλό αδέρφια!..." και μας εύχονταν γρήγορα να γυρίσουμε νικητές!...
(Νάσος Φακίδης, ΑΘΗΝΑ-ΤΕΠΕΛΕΝΙ, στο: Χατζηπατέρα-Φαφαλιού, Μαρτυρίες 1940-41, Αθήνα, Κέδρος, 1982, σ. 65)

Δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις
(απαντούν στην ερώτηση ποιος ,ποιον, τι;)
Δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις
(απαντούν στην ερώτηση για ποιο σκοπό)






















2ο Φύλλο Εργασίας  Α΄  ΟΜΑΔΑ

Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος
Η Συμμετοχή της Ελλάδας

Ανοίξτε  το αρχείο Word του προηγύμενου Φύλλου Εργασίας και μεταφέρετε το ιστορικό υλικό που θα συγκεντρώσετε από τις παρακάτω διευθύνσεις, ανά κεφάλαιο (σε συνέχεια).    

ΚΕΦΑΛΑΙΟ  Γ΄  Στο Αλβανικό Μέτωπο

·    Μεταβείτε στην παρακάτω http://www.fhw.gr/chronos/14/gr/1940_1945/war/02.html (επικεντρωθείτε στην 1η παράγραφο).  Να συντάξετε ένα κείμενο   σχετικά με την κατάσταση στο αλβανικό μέτωπο και εμπλουτίστε το με φωτογραφικό και ότι άλλο εσείς κρίνετε απαραίτητο από τις παρακάτω διευθύνσεις.

 Α) Παρακολουθήστε  τα παρακάτω βίντεο http://www.youtube.com/watch?v=EVIMhzmeJog&feature=related από 8:00 και συνεχόμενα http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=UhjEPwu1XrE  έως 6:30 (αντλήστε υλικό και ενσωματώστε το στο κείμενό σας)
Το κείμενό σας (σε αυτό το κεφάλαιο) πρέπει να περιλαμβάνει:
Α) Την πορεία των ελληνικών στρατιωτικών μονάδων στο Αλβανικό Μέτωπο,
Β)  όποιες λεπτομέρειες εσείς κρίνετε απαραίτητες,
Γ)  την προσφορά των γυναικών της Ηπείρου,
Δ)  την κατάσταση στο τέλος του 1940 και αρχές 1941 στο Αλβανικό Μέτωπο
Ε) τις απώλειες (των δύο πλευρών) http://library.antibaro.gr/text/History/1940/Kathimerini-7_Imeres-Germaniki_epithesi-1941.pdf από την  9η  σελίδα της παραπάνω διεύθυνσης (απώλειες)
και http://pheidias.antibaro.gr/1940/photos.htm  (Φωτογραφίες)



ΚΕΦΑΛΑΙΟ  Δ΄  Η σημασία της νίκης των Ελλήνων
Επισκεφθείτε τις παρακάτω διευθύνσεις και συλλέξτε το υλικό σας.

http://www.elesme.gr/elesmegr/periodika/t54/t54_01.html     στην πρώτη  παράγραφο.
http://stratistoria.wordpress.com/1922-1950/ellinoitalikos-polemos/mahi-pindos-1940/ , κυλήστε στο τέλος της, στο κεφάλαιο «Γενικές Διαπιστώσεις – Συμπεράσματα».

Τελευταία παράγραφο της παρακάτω διεύθυνσης «Ο Ελληνοϊταλικός πόλεμος του 1940» http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%BF%CF%8A%CF%84%CE%B1%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82_%CF%80%CF%8C%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CE%BF%CF%82_%CF%84%CE%BF%CF%85_1940

Παραθέστε πηγές (τρεις πρώτες παραγράφους)   http://www.elzoni.gr/html/ent/997/ent.14997.asp


 

Συντακτικό
·         Μεταβείτε στην παρακάτω Διεύθυνση http://www.pi-schools.gr/books/gymnasio/grammatiki_a_b_c/s_1_200.pdf  , διαβάστε προσεκτικά τη θεωρία  της σελίδας 148 για τις Αιτιολογικές επιρρηματικές προτάσεις και στην 149 για τις Αποτελεσματικές προτάσεις.
·         Μεταβείτε και στη διεύθυνση http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/eisodos.htm   επιλέξτε από την κίτρινη μπάρα επάνω  (οριζόντια) τον τίτλο "ΝΕΑ"  / Από το κεφάλαιο "Θεωρία για τη γραμματική και το συντακτικό της νέας ελληνικής" επιλέξτε "Δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις"  και στη συνέχεια «οι  αιτιολογικές  προτάσεις» και «οι αποτελεσματικές προτάσεις». 

     Διαβάστε προσεκτικά το κείμενο της σελίδας 88 του σχολικού βιβλίου , υπογραμμίστε τις τελικές,  και αιτιολογικές με κόκκινο και πράσινο χρώμα αντίστοιχα. Να εντοπίσετε επίσης τις ονοματικές βουλητικές και πλάγιες ερωτηματικές με κίτρινο και μπλε χρώμα αντίστοιχα.
·         Επισκεφτείτε τη σελίδα 100-101 του σχολικού βιβλίου,  μελετήστε τις ομόηχες και παρώνυμες λέξεις και συμπληρώστε τα κενά του πίνακα της σελίδας 101. Να εντοπίσετε όσες περισσότερες μπορείτε στο κείμενό σας.

 Στο Λεξικό Τριανταφυλλίδη  http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html μπορείτε να βρείτε  παράγωγες και σύνθετες λέξεις πληκτρολογώντας *πολεμ* και *ειρην* αντίστοιχα.



3ο     Φύλλο Εργασίας  Α΄  ΟΜΑΔΑ
Ολομέλεια, ασκήσεις στις δευτερεύουσες (ονοματικές και επιρρηματικές που έχετε διδαχθεί από την αρχή της χρονιάς), καθώς και  συζήτηση με θέμα το ποίημα «Ειρήνη» του Ρίτσου.
Α΄ ΜΕΡΟΣ
Ολομέλεια, Κριτική, Αυτό/Αξιολόγηση, Συζήτηση
Β΄ ΜΕΡΟΣ
Επισκεφτείτε την παρακάτω σελίδα http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/eisodos.htm  επιλέξτε Νέα /Θεωρία για τη γραμματική και το συντακτικό της νέας ελληνικής/ Δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις / Ασκήσεις  και επιλέξτε τις δύο πρώτες ασκήσεις που αφορούν στη θεωρία της ενότητας και ασκηθείτε. Συνεχίστε με τις υπόλοιπες ασκήσεις των προτάσεων που έχετε διδαχθεί. 

Γ΄ΜΕΡΟΣ
Παρακολουθείστε το παρακάτω βίντεο http://www.youtube.com/watch?v=FvI55Btf5cI


Από τη σειρά Αγρύπνια (1941-1953)

Γιάννης Ρίτσος, Ειρήνη

Στον Κώστα Βάρναλη

Τ' όνειρο του παιδιού είναι η ειρήνη.
Τ' όνειρο της μάνας είναι η ειρήνη.
Τα λόγια τής αγάπης κάτω απ' τα δέντρα,
είναι η ειρήνη.

Ο πατέρας που γυρνάει τ' απόβραδο μ' ένα φαρδύ χαμόγελο στα μάτια
μ' ένα ζεμπίλι στα χέρια του γεμάτο φρούτα
κ' οι σταγόνες του ιδρώτα στο μέτωπό του
είναι όπως οι σταγόνες του σταμνιού που παγώνει το νερό στο παράθυρο
είναι η ειρήνη.

Όταν οι ουλές απ' τις λαβωματιές κλείνουν στο πρόσωπο του κόσμου
και μες στους λάκκους πούσκαψαν οι οβίδες φυτεύουμε δέντρα
και στις καρδιές πούκαψε η πυρκαϊά δένει τα πρώτα της μπουμπούκια η ελπίδα
κι οι νεκροί μπορούν να γείρουν στο πλευρό τους και να κοιμηθούν δίχως παράπονο
ξέροντας πως δεν πήγε το αίμα τους του κάκου,
είναι η ειρήνη.

Ειρήνη είναι η μυρωδιά τού φαγητού το βράδυ,
τότε που το σταμάτημα του αυτοκινήτου στο δρόμο δεν είναι φόβος,
τότε που το χτύπημα στην πόρτα σημαίνει φίλος,
και το άνοιγμα του παράθυρου κάθε ώρα σημαίνει ουρανός
γιορτάζοντας τα μάτια μας με τις μακρινές καμπάνες των χρωμάτων του,
είναι η ειρήνη.

Ειρήνη είναι ένα ποτήρι ζεστό γάλα κ' ένα βιβλίο μπροστά στο παιδί που ξυπνάει.
Τότε που τα στάχυα γέρνουν τόνα στ' άλλο λέγοντας: το φως το φως, το φως.
και ξεχειλάει η στεφάνη του ορίζοντας φως
είναι η ειρήνη.

Τότε που οι φυλακές επισκευάζονται να γίνουν βιβλιοθήκες,
τότε που ένα τραγούδι ανεβαίνει από κατώφλι σε κατώφλι τη νύχτα
τότε που τ' ανοιξιάτικο φεγγάρι βγαίνει απ' το σύγνεφο
όπως βγαίνει απ' το κουρείο της συνοικίας φρεσκοξυρισμένος ο εργάτης το Σαββατόβραδο
είναι η ειρήνη.

Τότε που η μέρα που πέρασε
δεν είναι μια μέρα που χάθηκε
μα είναι η ρίζα που ανεβάζει τα φύλλα τής χαράς μέσα στο βράδι
κ' είναι μια κερδισμένη μέρα κ' ένας δίκαιος ύπνος
τότε που νοιώθεις πάλι ο ήλιος να δένει βιαστικά τα κορδόνια του
να κυνηγήσει τη λύπη απ' τις γωνιές τού χρόνου
είναι η ειρήνη.

Ειρήνη είναι οι θημωνιές των αχτίνων στους κάμπους τού καλοκαιριού
είναι τ' αλφαβητάρι της καλοσύνης στα γόνατα της αυγής.
Όταν λες: αδελφέ μου - όταν λέμε: αύριο θα χτίσουμε
όταν χτίζουμε και τραγουδάμε
είναι η ειρήνη.

Τότε που ο θάνατος πιάνει λίγο τόπο στη καρδιά
κ' οι καμινάδες δείχνουν με σίγουρα δάχτυλα την ευτυχία,
τότε που το μεγάλο γαρύφαλλο του δειλινού
το ίδιο μπορεί να μυρίσει ο ποιητής κι ο προλετάριος
είναι η ειρήνη.

Η ειρήνη είναι τα σφιγμένα χέρια των ανθρώπων
είναι το ζεστό ψωμί στο τραπέζι του κόσμου
είναι το χαμόγελο της μάνας.
Μονάχα αυτό.
Τίποτ' άλλο δεν είναι η ειρήνη.
Και τ' αλέτρια που χαράζουν βαθιές αυλακιές σ' όλη τη γης
ένα όνομα μονάχα γράφουν:
Ειρήνη. Τίποτ' άλλο. Ειρήνη.

Πάνω στις ράγες των στίχων μου
το τραίνο που προχωρεί στο μέλλον
φορτωμένο στάρι και τριαντάφυλλα
είναι η ειρήνη.

Αδέλφια μου,
μες στην ειρήνη διάπλατα ανασαίνει
όλος ο κόσμος με όλα τα όνειρα του.
Δώστε τα χέρια, αδέλφια μου,
αυτό 'ναι η ειρήνη.

Από τη συγκεντρωτική έκδοση Ποιήματα [Β' Τόμος] (1978)
ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου