ΟΜΑΔΑ Δ


Μόνο με internet explorer θα μπορέσετε να μεταβείτε στις ιστοσελίδες με επιτυχία. 
1ο   Φύλλο Εργασίας  Δ΄  ΟΜΑΔΑ

Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος 

A.     Αντίσταση
Ανοίξτε  ένα αρχείο Word στο οποίο θα μεταφέρετε το υλικό που θα συγκεντρώσετε από τις παρακάτω διευθύνσεις, ανά κεφάλαιο. Αποθηκεύστε το με το όνομα της ομάδας σας και τα ονόματά σας. Να θυμάστε πάντα να αποθηκεύετε τις εργασίες που ακολουθούν.
    
Αφού μεταβείτε στις παρακάτω διευθύνσεις – βίντεο, να συλλέξετε πληροφορίες απαντώντας στις ερωτήσεις που ακολουθούν.
http://users.sch.gr/maritheodo/history-pi/section3/sitemap/sitemap.htm και επιλέγουμε Αντίσταση
http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=73796&autostart=0        (Γλέζος, Σάντας – από 39:20 – 43: 00 )
http://www.youtube.com/watch?v=1MWw08d6USo&feature=related (αφηγήσεις από την σφαγή του Διστόμου) 05:00
Ερωτήσεις:
1)      Ποιες υπήρξαν οι πρώτες κορυφαίες αυθόρμητες ενέργειες αντίστασης από πλευράς του ελληνικού λαού;
2)      Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες οργανώσεις Αντίστασης;
3)      Ποιες κυρίως μορφές έλαβε η αντίσταση στις πόλεις και στην ύπαιθρο; Με ποιους τρόπους επιχείρησαν οι κατακτητές να κάμψουν την Αντίσταση στις πόλεις (Καλάβρυτα – Δίστομο);
4)      Τί ήταν τα «τάγματα ασφαλείας»; Ποιος ο στόχος τους και ποιο το μέλλον των δωσίλογων;
5)      Τι γνωρίζετε για τη δράση της Νεολαίας – ΕΠΟΝ;
6)      Ποια η σημασία της ανατίναξης της γέφυρας του Γοργοποτάμου; 

Β.  Η Γυναίκα στην Αντίσταση

Επισκεφτείτε στο δικτυακό τόπο του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, την ενότητα Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία. Επιλέξτε την ιστορική περίοδο 1940-1945 και μελετήστε την υποενότητα κατοχή και τον υπερδεσμό γυναίκες  και κρατείστε σημειώσεις. Ακόμη…
http://www.youtube.com/watch?v=0HCY-FrevfY (ΕΑΜ – ΕΛΑΣ- ΕΠΟΝ από 01:05)
1)  Ποιες υπηρεσίες προσφέρουν οι γυναίκες στον Αγώνα ;
2)  Ποια η δράση της ΠΕΑΝ;
3)  Ποια η σημασία της συμμετοχής των γυναικών στην Αντίσταση για την κοινωνική τους θέση αλλά και για την εξέλιξή τους ως μέλη του Αγώνα;

ακούστε τη φωνή που ενέπνευσε και εμψύχωσε τους στρατιώτες στον πόλεμο. Ποιο μήνυμα διακρίνετε στα τραγούδια που ακούτε;

Αφού συγκεντρώσετε τις πληροφορίες να συνθέσετε ένα άρθρο 200 λέξεων για την σχολική σας εφημερίδα στο οποίο θα ενημερώνετε τους συμμαθητές σας για την Αντίσταση.

Γ.  Συντακτικό
·         Μεταβείτε στην παρακάτω Διεύθυνση http://www.pi-schools.gr/books/gymnasio/grammatiki_a_b_c/s_1_200.pdf  , διαβάστε προσεκτικά τη θεωρία  της σελίδας 149 για τις Τελικές επιρρηματικές προτάσεις  αλλά και για τις αποτελεσματικές  καθώς και το 2ο μέρος της σελίδας 153.
·         Μεταβείτε και στη διεύθυνση http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/eisodos.htm   επιλέξτε από την κίτρινη μπάρα επάνω  (οριζόντια) τον τίτλο "ΝΕΑ"  / Από το κεφάλαιο "Θεωρία για τη γραμματική και το συντακτικό της νέας ελληνικής" επιλέξτε "Δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις"  και στη συνέχεια "τελικές προτάσεις"

     Διαβάστε το παρακάτω κείμενο, υπογραμμίστε όλες τις προτάσεις που εισάγονται με «να» και «για να» και κατατάξτε τες  στους  πίνακες  που ακολουθούν.
[…] Στο ίδιο πλαίσιο θα πρέπει να ενταχθούν και ενέργειες όπως η υπόθαλψη και φυγάδευση περιπλανώμενων Βρετανών στρατιωτών που είχαν αποκοπεί από τις μονάδες τους και βρήκαν καταφύγιο σε διάφορα ελληνικά σπίτια.
       Αντιστασιακή ενέργεια θα μπορούσε να θεωρηθεί, επίσης, η οργάνωση συσσιτίων στις πόλεις, όπου οι άνθρωποι κινδύνευαν να πεθάνουν από πείνα. Με πρωτοβουλία, κυρίως, διαφόρων επαγγελματικών συνδέσμων οργανώθηκαν και πραγματοποιήθηκαν λαϊκά συσσίτια, για να ανακουφιστούν οι κάτοικοι των πόλεων.
       Πιο θολά ήταν τα πράγματα με τους περίφημους σαλταδόρους, που σάλταραν (πηδούσαν) στα φορτηγά των κατακτητών και πετούσαν τρόφιμα ή άλλα χρήσιμα είδη στους συνεργάτες τους που ακολουθούσαν, για να τα φυγαδεύσουν. Αμούστακα παιδιά, οι περισσότεροι, συντηρούσαν με αυτό τον τρόπο τις οικογένειές τους δίνοντας ένα εξαίρετο παράδειγμα τόλμης απέναντι στον κατακτητή.
       Καθώς ο καιρός περνούσε όλο και περισσότεροι Έλληνες συνειδητοποιούσαν ότι η αντίσταση στον κατακτητή ήταν ο μόνος τρόπος για να εξασφαλιστεί η αξιοπρεπής επιβίωση. Έτσι, οι τάξεις του αντιστασιακού κινήματος άρχισαν να πυκνώνουν. Πολίτες όλων των ηλικιών, προερχόμενοι απ' όλα τα κοινωνικά στρώματα, τόσο στις πόλεις όσο και στην ύπαιθρο χώρα εντάσσονταν στην Αντίσταση για να πολεμήσουν τους κατακτητές.


Δευτερεύουσες ονοματικές  Βουλητικές προτάσεις (συμπληρώνουν έννοια ενός ρήματος ή κάποιες φορές ενός ονόματος) (απαντούν στην ερώτηση ποιος ,ποιον, τι;)








Δευτερεύουσες επιρρηματικές  Τελικές προτάσεις  (απαντούν στην ερώτηση για ποιο σκοπό γίνεται η πράξη που αναφέρεται στο ρήμα της πρότασης από την οποία εξαρτάται)







2ο   Φύλλο Εργασίας  Δ΄  ΟΜΑΔΑ

Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος  
Α. Η Αντίσταση μέσα από τον Τύπο και το Ραδιόφωνο
Ανοίξτε  ένα αρχείο Word στο οποίο θα μεταφέρετε το υλικό που θα συγκεντρώσετε από τις παρακάτω διευθύνσεις, ανά κεφάλαιο.    
Επισκεφτείτε στο δικτυακό τόπο του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμούhttp://www.fhw.gr/chronos/14/gr/1940_1945/occupation/pigi04.html (ραδιόφωνο)
για την Αντίσταση . Στη συνέχεια ακολουθείστε τη διαδρομή: Η κατοχή νέα τάξη πραγμάτων- η επιβολή γερμανικής κατοχής-ακρόαση ραδιοφώνου.
Επισκεφτείτε το δικτυακό τόπο της ΕΡΤ www.ert-archives.gr και πιο συγκεκριμένα το αρχείο του οπτικοακουστικού υλικού της. Στην αναζήτηση γράψετε ο Παράνομος τύπος της κατοχής (από 05:13 – 08:05). Μέσα από την εκπομπή-αφιέρωμα στις εφημερίδες που κυκλοφορούσαν παράνομα την περίοδο της Κατοχής, αλλά και τις μαρτυρίες των δημοσιογράφων προσπαθήστε να ανασυνθέσετε τις πληροφορίες για τη συμβολή του παράνομου Τύπου στον απελευθερωτικό αγώνα, τους κινδύνους που αντιμετώπιζαν οι διανομείς και όσοι συνεργάζονταν στην έκδοση των εφημερίδων. Προσπαθήστε να απαντήστε στα ακόλουθα ερωτήματα:
1)      Σε ποιο βαθμό συνιστούσε η παράνομη ακρόαση ραδιοφώνου αντιστασιακή πράξη των Ελλήνων;
2)      Περιγράψτε το κλίμα στο σπίτι όταν άκουγαν ραδιόφωνο;
3)      Ποια έντυπα κυκλοφορούσαν την περίοδο της κατοχής;
4)      Ποιοι οι κίνδυνοι που είχαν να αντιμετωπίσουν οι διανομείς και όσοι συνεργάζονταν στην έκδοση των εφημερίδων;
Αφού μελετήσατε τις πηγές που παρατίθενται να συνθέσετε ένα κείμενο μιας παραγράφου στο οποίο θα παρουσιάζετε τη συμβολή του τύπου και του ραδιοφώνου στην Αντίσταση στη διάρκεια της Γερμανικής κατοχής, ώστε να το αναρτήσετε στο ιστολόγιο του μαθήματος.

Β. Απελευθέρωση
Να συνθέσετε ένα άρθρο για την δράση της ΠΕΕΑ που ανέλαβε τη διοίκηση της «ελεύθερης Ελλάδας»  και την Απελευθέρωση.

Γ.  Συντακτικό
·         Μεταβείτε στην παρακάτω Διεύθυνση http://www.pi-schools.gr/books/gymnasio/grammatiki_a_b_c/s_1_200.pdf  , διαβάστε προσεκτικά τη θεωρία  της σελίδας 148 για τις Αιτιολογικές επιρρηματικές προτάσεις και στην 149 για τις Αποτελεσματικές προτάσεις.
·        Μεταβείτε και στη διεύθυνση http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/eisodos.htm   επιλέξτε από την κίτρινη μπάρα επάνω  (οριζόντια) τον τίτλο "ΝΕΑ"  / Από το κεφάλαιο "Θεωρία για τη γραμματική και το συντακτικό της νέας ελληνικής" επιλέξτε "Δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις"  και στη συνέχεια «οι  αιτιολογικές  προτάσεις» και «οι αποτελεσματικές προτάσεις». 
·         Διαβάστε προσεκτικά το κείμενο της σελίδας 88 του σχολικού βιβλίου. Στις πρώτες τέσσερις παραγράφους, χρωματίστε τις επιρρηματικές τελικές  με κόκκινο και τις ονοματικές βουλητικές με πράσινο χρώμα.
 Στις υπόλοιπες παραγράφους να χρωματίσετε τις πλάγιες ερωτηματικές  με μπλε χρώμα και να σχολιάσετε τον τρόπο εισαγωγής τους

·         Επισκεφτείτε τη σελίδα 100-101 του σχολικού βιβλίου,  μελετήστε τις ομόηχες και παρώνυμες λέξεις και συμπληρώστε τα κενά του πίνακα της σελίδας 101.
    Στο Λεξικό Τριανταφυλλίδη  http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html μπορείτε να βρείτε  παράγωγες και σύνθετες λέξεις πληκτρολογώντας *πολεμ* και *ειρην* αντίστοιχα.




3ο     Φύλλο Εργασίας  Δ΄  ΟΜΑΔΑ
Α΄ ΜΕΡΟΣ
Ολομέλεια, Κριτική, Αυτό/Αξιολόγηση, Συζήτηση
Β΄ ΜΕΡΟΣ
Επισκεφτείτε την παρακάτω σελίδα http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/eisodos.htm  επιλέξτε Νέα /Θεωρία για τη γραμματική και το συντακτικό της νέας ελληνικής/ Δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις / Ασκήσεις  και επιλέξτε τις δύο πρώτες ασκήσεις που αφορούν στη θεωρία της ενότητας και ασκηθείτε.

Γ΄ ΜΕΡΟΣ
Παρακολουθήστε το παρακάτω βίντεο http://www.youtube.com/watch?v=FvI55Btf5cI


Από τη σειρά Αγρύπνια (1941-1953)

Γιάννης Ρίτσος, Ειρήνη

Στον Κώστα Βάρναλη

Τ' όνειρο του παιδιού είναι η ειρήνη.
Τ' όνειρο της μάνας είναι η ειρήνη.
Τα λόγια τής αγάπης κάτω απ' τα δέντρα,
είναι η ειρήνη.

Ο πατέρας που γυρνάει τ' απόβραδο μ' ένα φαρδύ χαμόγελο στα μάτια
μ' ένα ζεμπίλι στα χέρια του γεμάτο φρούτα
κ' οι σταγόνες του ιδρώτα στο μέτωπό του
είναι όπως οι σταγόνες του σταμνιού που παγώνει το νερό στο παράθυρο
είναι η ειρήνη.

Όταν οι ουλές απ' τις λαβωματιές κλείνουν στο πρόσωπο του κόσμου
και μες στους λάκκους πούσκαψαν οι οβίδες φυτεύουμε δέντρα
και στις καρδιές πούκαψε η πυρκαϊά δένει τα πρώτα της μπουμπούκια η ελπίδα
κι οι νεκροί μπορούν να γείρουν στο πλευρό τους και να κοιμηθούν δίχως παράπονο
ξέροντας πως δεν πήγε το αίμα τους του κάκου,
είναι η ειρήνη.

Ειρήνη είναι η μυρωδιά τού φαγητού το βράδυ,
τότε που το σταμάτημα του αυτοκινήτου στο δρόμο δεν είναι φόβος,
τότε που το χτύπημα στην πόρτα σημαίνει φίλος,
και το άνοιγμα του παράθυρου κάθε ώρα σημαίνει ουρανός
γιορτάζοντας τα μάτια μας με τις μακρινές καμπάνες των χρωμάτων του,
είναι η ειρήνη.

Ειρήνη είναι ένα ποτήρι ζεστό γάλα κ' ένα βιβλίο μπροστά στο παιδί που ξυπνάει.
Τότε που τα στάχυα γέρνουν τόνα στ' άλλο λέγοντας: το φως το φως, το φως.
και ξεχειλάει η στεφάνη του ορίζοντας φως
είναι η ειρήνη.

Τότε που οι φυλακές επισκευάζονται να γίνουν βιβλιοθήκες,
τότε που ένα τραγούδι ανεβαίνει από κατώφλι σε κατώφλι τη νύχτα
τότε που τ' ανοιξιάτικο φεγγάρι βγαίνει απ' το σύγνεφο
όπως βγαίνει απ' το κουρείο της συνοικίας φρεσκοξυρισμένος ο εργάτης το Σαββατόβραδο
είναι η ειρήνη.

Τότε που η μέρα που πέρασε
δεν είναι μια μέρα που χάθηκε
μα είναι η ρίζα που ανεβάζει τα φύλλα τής χαράς μέσα στο βράδι
κ' είναι μια κερδισμένη μέρα κ' ένας δίκαιος ύπνος
τότε που νοιώθεις πάλι ο ήλιος να δένει βιαστικά τα κορδόνια του
να κυνηγήσει τη λύπη απ' τις γωνιές τού χρόνου
είναι η ειρήνη.

Ειρήνη είναι οι θημωνιές των αχτίνων στους κάμπους τού καλοκαιριού
είναι τ' αλφαβητάρι της καλοσύνης στα γόνατα της αυγής.
Όταν λες: αδελφέ μου - όταν λέμε: αύριο θα χτίσουμε
όταν χτίζουμε και τραγουδάμε
είναι η ειρήνη.

Τότε που ο θάνατος πιάνει λίγο τόπο στη καρδιά
κ' οι καμινάδες δείχνουν με σίγουρα δάχτυλα την ευτυχία,
τότε που το μεγάλο γαρύφαλλο του δειλινού
το ίδιο μπορεί να μυρίσει ο ποιητής κι ο προλετάριος
είναι η ειρήνη.

Η ειρήνη είναι τα σφιγμένα χέρια των ανθρώπων
είναι το ζεστό ψωμί στο τραπέζι του κόσμου
είναι το χαμόγελο της μάνας.
Μονάχα αυτό.
Τίποτ' άλλο δεν είναι η ειρήνη.
Και τ' αλέτρια που χαράζουν βαθιές αυλακιές σ' όλη τη γης
ένα όνομα μονάχα γράφουν:
Ειρήνη. Τίποτ' άλλο. Ειρήνη.

Πάνω στις ράγες των στίχων μου
το τραίνο που προχωρεί στο μέλλον
φορτωμένο στάρι και τριαντάφυλλα
είναι η ειρήνη.

Αδέλφια μου,
μες στην ειρήνη διάπλατα ανασαίνει
όλος ο κόσμος με όλα τα όνειρα του.
Δώστε τα χέρια, αδέλφια μου,
αυτό 'ναι η ειρήνη.

Από τη συγκεντρωτική έκδοση Ποιήματα [Β' Τόμος] (1978)
ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου